Opleiding Runningtherapeut

 rechts_onder RT

IALA vzw – runningtherapie.be je opleiding tot runningtherapeut!

 Motiv coachen

Cursus runningtherapeut volgen?

Runningtherapie opleiding –  3 zaterdagen

 Inhoud cursus runningtherapeut – lees verder …

De cursus staat open voor kandidaten met sportopleiding (of ervaring), kandidaten met een medische of paramedische vorming, psychologen en kinesisten. Ervaring met running (of een andere uithoudingsport) of de bereidheid om zich hierin te bekwamen is een vereiste. 

 Ook op Facebook! Like us!

Voor meer informatie contacteer vrijblijvend  informatie aanvragen.

 

Uiterste inschrijfdatum 20 september 2019

Accreditatie Pro-Q-Kine, Kwaliteitsbevordering voor Kinesitherapeuten

Online inschrijven via bovenstaande inschrijflink.

Als kine kan je inschrijven  via Pro-Q-Kine. 

Praktisch:

De cursus runningtherapeut bestaat uit 3 cursusdagen, stageopdracht en zelfstudieopdracht.

De deelnameprijs :  695 € (voor de 3 cursusdagen).

Middag broodjeslunch en drankpauzes inbegrepen.

Minimaal aantal deelnemers 12 en maximaal aantal deelnemers 25.

Locatie:  FaBeR – Universitair sportcentrum ‘Sportkot’, 3001 Heverlee.

Zaterdagen 12 oktober en 19 oktober en zaterdag 16 november 2019  van 9.30 u tot 17.30 u.

 

Running en bewegingstherapie

wp_20161015_15_14_17_pro

WP_20171021_10_40_26_Pro

Inhoud cursus runningtherapeut:

Inhoud cursus runningtherapeut 2019 – Meer info …

Lees hier de privacy verklaring als inschrijver/cursist

 

rechts_onder RT

 

Uw privacy is belangrijk voor IALA vzwLees hier onze privacy verklaring.

 

Getuigenissen cursus runningtherapeut

 

Wat we interessant vinden aan de opleiding zijn de verschillende invalshoeken van waaruit de runningtherapie benaderd wordt: trainingsleer, kinesitherapie, fasciatherapie, psychologie. Dat verschillende lesgevers elk vanuit hun eigen bekwaamheid en opleiding komen getuigen over hun ervaring met runningtherapie, is zeer verrijkend.

Zo is het duidelijk dat bij het begeleiden van RT cursisten de totale persoon betrokken wordt. Naast objectieve parameters ( hartslag, afstand, tijd, progressie, loopschema), worden ook subjectieve parameters in rekening gebracht ( trainingsplezier, gevoel van intensiteit, subjectieve effecten tijdens en na het lopen, nieuwe ervaringen, mentale en psychische toestand).

E.

 

De opleiding runningtherapie beantwoordt aan onze verwachtingen. Het is een meerwaarde voor ons, fasciatherapeuten. Tijdens de opleiding hebben we tools aangereikt gekregen om patiënten nog meer te motiveren om hun eigen therapeut te worden en zelf te investeren in hun eigen gezondheid.

V.

 

Er wordt ook een gedetailleerde cursus meegegeven met voldoende achtergrondinformatie en er worden interessante elektronische documenten ter beschikking gesteld. Nog iets meer praktijk tijdens de opleiding zou zinvol zijn. De aparte bijscholingssessie zou bijvoorbeeld al vroeg in de opleiding mogen komen. Op die manier wordt het heel concreet.

J.

 

Ik wil jou en de organisatie nogmaals bedanken voor de opleiding die ik de voorbije dagen heb gevolgd. Een goed gevuld programma met sterke presentaties die elk hun expertise wilden delen! Ik kijk er met heel veel plezier op terug.

De loopmicrobe heeft me al een aantal jaren te pakken en heel leuk dat ik op die manier mensen kan inspireren en motiveren om anders te gaan leven. Daar wil ik gerust mijn levensmissie van maken.

T.

 

Als running therapeut ga je met je RT cursist lopen.

Het is belangrijk dat de running therapeut enkel aandacht besteedt aan het lopen en het lichamelijke aspect van bewegen.

De reden hiervoor is dat het lopen een positieve ervaring blijft en, de problemen achter zich worden gelaten.

Als coach zal je naar je RT cursist vooral luisteren. Je zult werken naar verandering. Andere inzichten, andere denkwijzen aangeven.

Omdat ik beide ben (coach & Running therapeut) combineer ik het praten en het lopen. Ik voel dit aan als een verrijking van beide taken. Door het lopen voelt de RT cursist zich beter. Hij/zij voelt trots als iets wordt bereikt. Hierdoor zijn de gesprekken ook positiever. Tijdens het lopen wordt het gesprek ook opengetrokken.

Dikwijls voelt de RT cursiste het lopen aan als iets dat hij/zij daadwerkelijk doet, het geeft het gevoel dat je meer controle hebt, je hebt het zelf in de hand.

Het meest waardevolle, naast de fysieke conditie, is de trots van je doel te bereiken. Dat waardevolle gevoel van “ik kan iets” is heel belangrijk. Het maakt de RT cursist sterker in het werken aan de psychische problemen.

Ik ben heel blij dat ik naast mijn coach training ook de training running therapeut heb gevolgd omdat ze elkaar perfect versterken.

I.

 

De opleiding volgen tot Runningtherapeut gaf me de mogelijkheid en inzichten om het lopen ook als instrument te zien dan louter ontspanning.

Deelnemen aan deze opleiding was voor mij ook een kans om nieuwe mensen te ontmoeten die net zoals ik de passie dragen en gebeten zijn door de loopsport.

Contact leggen en inzichten verwerven met gelijkgestemden vind ik heel verrijkend.

Ik volgde ook deze opleiding tot RT om met een ruimere bagage aan de slag te kunnen gaan.

M.

 

Ik combineer het werken als leerkracht met het werken als orthopedagoog en ik hoop dat ik in de toekomst Runningtherapie kan gebruiken in mijn behandelingen. Ook voor kinderen lijkt het me een goede behandelvorm, dus misschien kan ik als leerkracht mijn kwaliteiten als Runningtherapeut ook nog inzetten.

F.

 

Na 4 maanden revalidatie werd het hoog tijd om me terug in beweging te zetten. Ik ben aan een rustig tempo beginnen hardlopen. Ik verdiepte me in het boek ‘Running Buddha’ van Sakyong Mipham en kwam via een artikel in De Morgen meer te weten over ‘RUNNINGTHERAPIE’. Ik werd meteen geprikkeld en na wat opzoekwerk schreef ik me in voor de cursus ‘RUNNING- EN BEWEGINGSTHERAPIE’ bij IALA vzw. Nu ambieer ik om de ‘RUNNINGTHERAPIE’ – in combinatie met Yoga en mindfulness – verder uit te bouwen als zelfstandige in bijberoep. Positieve ingesteldheid, empathie, motivatie en een luisterend oor zijn een absolute must om de RUNNINGTHERAPIE tot een mooi einde te brengen.

S.

 

Running therapie is voor mij een goede en mooie interventie in de begeleiding van mensen naar een gezond en gelukkig leven. Het kent een lagere drempel als de coaching en psychosociale therapie. Ik kan het gebruiken als een brug daarnaartoe, maar ook als zelfstandige interventie.

Naast de psychologische effecten (toename zelfwaardering en zelfvertrouwen) zal ik vooral de zo genaamde “corrective emotional experience” kunnen benutten, ofwel “het door ervaring herzien van onjuiste overtuigingen”.

Er is geen betrouwbaarder en overtuigender middel dan de eigen ervaring. Deze eigen ervaring bij deelnemers zou ik daarom willen gebruiken om andere onjuiste overtuigingen los te laten. Daarmee nemen onnodige stress, spanning en hinderlijke emoties in hevigheid af, en kunnen mensen vanuit kracht en zelfvertrouwen hun leven leiden en hun doelen bereiken.

M.

Terug naar startpagina

Runningtherapie


RT website 2015 027 t

Runningtherapie werkt preventief en als behandelvorm

Runningtherapie & bewegingstherapie is het inzetten van een runningtherapie programma of beweegprogramma, exercise, ter verbetering van de algemene fitheid. Met runningtherapie en bewegingstherapie wordt het algemeen welbevinden positief gestimuleerd.

Runningtherapie, bewegingstherapie vormt soms een overgangsfase tussen niet meer sporten en het op regelmatige basis gezond kunnen bewegen (en/of sporten).

Ook op Facebook! Like us of volg ons! 

Runningtherapie en top therapie vorm!

rechts_onder RT

Wat kan runningtherapie voor je betekenen?

Door runningtherapie ga je meer bewegen en ga je jezelf beter voelen de  psychische en fysische klachten verminderen. Op korte termijn worden bij runningtherapie positieve psychologische effecten vastgesteld. Op lange termijn zorgt runningtherapie voor gunstige fysiologische effecten.

Lees meer over de runningtherapie positieve effecten.

Bij Runningtherapie is de geleidelijke opbouw zeer belangrijk. Het uiteindelijke doel is om een drietal maal per week een half uur rustig te kunnen bewegen of lopen. Runningtherapie met vaker en langer bewegen geeft nog  meer effectieve positieve effecten. Runningtherapie als Evidence Based Practice .

 logo RT
 
 
 
 
 
Op korte termijn zijn er positieve psychologische effecten, op lange termijn gunstige fysiologische.

Indien er twijfels zijn over de lichamelijke mogelijkheden wordt naar een arts doorverwezen.

Voor wie is runningtherapie aangewezen?

Runningtherapie is aangewezen voor personen met uiteenlopende soms psychische klachten of die moeilijk zelf het initiatief kunnen nemen om actief te gaan bewegen. Runningtherapie is een laagdrempelige begeleidingsvorm die vaak complementair met andere behandelingen wordt aangeboden.

rechts_onder RT

Hoe is de werking van runningtherapie te verklaren?

Matig intensief bewegen heeft neurobiologische en psychologische effecten. 

Regelmatig bewegen zorgt voor een aantal processen die zorgen voor de aanmaak van lichaamseigen stoffen waardoor we ons prettiger gaan voelen. Naast de toename van de conditie en het zelfvertrouwen is er afname van angstgevoelens en depressieve neigingen.

 

Uw privacy is belangrijk voor IALA vzw – Runningtherapie.be.

Lees hier onze privacy verklaring.

Runningtherapie als cliënt

Opgave regionale lijst runningtherapeuten/running docenten Runningtherapie.be:

Klik hier voor de opgave van runningtherapeuten/running docenten in je buurt aan te vragen.

Er zijn een honderdtal runningtherapeuten in gans Vlaanderen!

 

logo RT

Getuigenissen runningtherapie

Ervaringsgetuigenis runningtherapie.

Klik hier om een korte video getuigenis te bekijken.

Reactie van cliënt P.

Toen ik met mijn therapeut ben begonnen aan de runningtherapie was ik hier vooral heel sceptisch over. Ik wilde me er graag voor inzetten, maar ik had niet het geloof dat er ook werkelijk een omslagpunt zou zijn.

Ditzelfde gevoel had ik eerlijk gezegd ook nog na een maand. De motivatie van het 3 keer lopen in de week slonk en ik stond op het punt om ermee te stoppen.

Echter hield ik vol, mede door de tomeloze inzet van mijn therapeut, en na een week of 6 begon ik er steeds meer plezier in te krijgen. Waar mijn therapeut me in het begin echt moest motiveren kwam dit steeds meer uit mezelf. Ik keek op mijn werk steeds meer uit naar de avonden wanneer ik met mijn running therapeut ging sporten. Echter merkte ik pas in de laatste weken dat ik ook op mijn werk steeds beter ging functioneren. Ik voelde me steeds fitter en kreeg meer zin in de activiteiten op mijn werk.

Waar ik mezelf de laatste tijd vooral concentreerde op de zaken die negatief waren op mijn werk probeerde ik juist meer voldoening te halen uit de positieve dingen. Dit proces ging eigenlijk vanzelf.

Ik geloof daadwerkelijk dat dit “mede” is gekomen door mijn looptrainingen met mijn therapeut.

Nu de runningtherapie begeleiding is afgesloten ben ik nog steeds gemotiveerd om mijn loopactiviteiten een vervolg te geven. Nu is het overigens ook zo dat ik het in de avond of het weekend fijn vind om bijvoorbeeld te gaan wandelen of fietsen. De actieve leefstijl die ik mezelf met de hulp van runningtherapie heb aangeleerd maakt mij een fijner, fitter en waardevoller persoon!

Reactie van cliënt M:

“Ik durf weer actief te bewegen, zonder bang te zijn dat er opnieuw een blessure volgt. Door me bewuster te worden van de manier waarop ik beweeg, krijg ik een meer ontspannen gevoel tijdens het lopen en kan dus opnieuw meer genieten!”

 

Reactie van cliënt S:

“Ik vind looptherapie ontzettend motiverend om 3x per week écht te bewegen.

De persoonlijke ondersteuning en goede raadgevingen voor een correcte houding maken dat je je eigen grenzen leert kennen en respecteren waardoor ‘volhouden’ als vanzelf begint te gaan.

Een aanrader voor iedereen die graag vleugeltjes wil krijgen en op wolkjes wil lopen…”

 

logo RT

Terug naar startpagina

rechts_onder RT

Info- wie zijn wij

logo RT

INFO – wie zijn wij

IALA vzw

Wie zijn wij – ontstaan – opleiding & ondersteuning – contact

Waar staat IALA vzw runningtherapie.be voor?

De afkorting IALA vzw staat voor “International Association for Life and Arts

De Raad van Bestuur van de vzw bestaat uit:

  • Nicasi Ief, gedelegeerd bestuurder, voorzitter Raad van Bestuur
  • Huygens Ado, bestuurder, penningmeester
  • Nicasi Michael, bestuurder, coördinator, secretaris
  • Francine Nuyens, bestuurder, algemene diensten en support
  • Delia Kassi, bestuurder, internist

 

ORGANOGRAM

Algemene Vergadering

     – Raad van Bestuur

           – Dagelijks bestuur

             –  stuurgroep advies opleidingen en bijscholingen

 

Opleiding tot Runningtherapeut – adviesraad: stuurgroep

Voornaamste taken zijn de voortdurende evaluatie van de inhoud en de kwaliteitsbewaking van de opleiding.

Stuurgroep levert advies aan het dagelijks bestuur.

 

Steunen of lid worden

Interesse om IALA vzw en runningtherapie.be te steunen of lid te worden van de vzw IALA neem dan kontakt op via lid worden

 

Runningtherapie.be ontstaan & historiek

De eerste laagdrempelige runningtherapie begeleidingen werden opgestart in 2001.
Runningtherapie.be is op initiatief van enkele psychologen en onder impuls van een Running-Coach in juli 2005 effectief van start gegaan in de regio Leuven en in de Antwerpse Kempen. Deze initiatiefnemers waren ook betrokken bij de feitelijke vereniging die internationale activiteiten organiseerde ter bevordering van de menselijke creativiteit en ondernemingszin. Door deze synergie en complementariteit is in juni 2007 de vzw IALA ontstaan en maakt runningtherapie.be vanaf dan deel uit van de vzw IALA.

Doelstellingen en activiteiten van de vzw achter runningtherapie.be

  1. a) Het promoten en bevorderen van gezondheid, dit wil zeggen: somatisch en psychisch welzijn, lichamelijke en geestelijke gezondheid en al de activiteiten die hiermee verband houden. Het verlenen van diensten en ondersteuning aan organisaties of federaties die dergelijke gezonde bewegingsvormen of activiteiten aanbieden.
  2. b) Het organiseren van activiteiten waardoor menselijke creativiteit en onderneming bevorderd wordt en alle activiteiten die hiermee verband houden.

 

Ontstaan opleiding tot Runningtherapeut

In 2005 werden de eerste runningtherapie begeleidingen in Vlaanderen opgestart in de regio Leuven en regio Kempen. Door de vraag naar runningtherapie over gans Vlaanderen ontstaat de behoefte aan bijkomende runningtherapeuten. In deze behoefte wordt sinds 2012 voorzien door de opleidingen runningtherapie die vzw IALA organiseert. Verdere evolutie zorgt voor bijscholingen, workshops  en ondersteunende diensten voor de afgestudeerde runningtherapeut .

Informatie over de inhoud van de opleiding runningtherapeut: meer info …

 

 

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over de website of voor vzw IALA, aarzel dan niet om contact op te nemen via info aanvragen.

Terug naar startpagina

rechts_onder RT

Privacy & in de pers!

 

Privacyverklaring vzw IALA – Runningtherapie.be

(Versie 2018.05)

 

VZW IALA – runningtherapie.be hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens en het respecteren van uw privacy.

In onze privacyverklaring willen we heldere en transparante informatie geven over hoe wij omgaan met uw gegevens. We doen er alles aan om uw privacy te waarborgen en gaan daarom zorgvuldig om met persoonsgegevens. IALA vzw houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de General Data Protection Regulation (GDPR).

Lees hier de privacy verklaring IALA vzw runningtherapie.be

 

logo RT

IN DE PERS

Bodytalk 2014-02

Sport werkt even goed als antidepressiva

Bij lichte en matige depressie werkt matige tot intensieve lichaamsbeweging even efficiënt als antidepressiva en psychotherapie.

Dat blijkt uit de internationale literatuurstudie ‘Cochrane Databse Systematic Review 2013’ waarbij 39 studies over dit onderwerp geanalyseerd werden, die in totaal betrekking hadden op 2.326 patiënten. De resultaten worden geciteerd in het gezondheidsmagazine Bodytalk.

Met regelmatig beweging behaalt men op het eerste gezicht geen betere resultaten dan antidepressiva, maar in het licht van het toenemend gebruik van deze medicatie, de bijwerkingen en oplopende kosten is sport wel degelijk een alternatief, aldus Bodytalk.

150 minuten per week matig bewegen

Het aantal dagdosissen antidepressiva verstrekt via publieke apotheken verdubbelde in ons land tussen 1997 en 2008 van 109 tot 251 miljoen. In 2008 kreeg 13 procent van de Belgen ouder dan 18 minstens één voorschrift voor antidepressiva.

Lichaamsbeweging heeft volgens Bodytalk echter vooral zin als deze intens is. Volgens de meeste recente aanbeveling moet men hiervoor per week 150 minuten matig of 75 minuten intensief bewegen. Die beweegtijd mag in blokken van minimaal 10 minuten verdeeld worden.

Matig intensief betekent dat je hartslag verhoogt tijdens de inspanning, maar dat je niet buiten adem bent. Het gaat dan bijvoorbeeld om stevig wandelen, de trap nemen, zwemmen en rustig joggen. Intensief sporten betreft bijvoorbeeld hardlopen en snel fietsen.

Persartikel : Goed gevoel (02-2006 p. 32)

www.goedgevoel.be

Psycho/zonder pillen uit de put

Bewegen op recept

Runningtherapie

Runningtherapie: bewegen helpt bij depressie, angsten, overgewicht en burn-out

Regelmatige lichamelijke inspanning verhoogt je stemming en zelfwaardering, dat wisten vooraanstaande psychiaters ruim een eeuw geleden al. Toch duurde het tot de jaren ’70 vooraleer bewegen – en lopen in het bijzonder – opdook als een echte vorm van alternatieve therapie.

Een portie bewegingsbegeleiding

In Nederland wordt runningtherapie als behandeling al geruime tijd toegepast, bij ons kunnen personen met depressie, angsten, overgewicht of burn-out sinds kort in groep gaan bewegen bij de Vlaamse organisatie Runningtherapie. ‘De klassieke aanpak van depressie bestaat doorgaans uit twee luiken: pillen en praten’, vertelt psycholoog, ergotherapeut en runningcoach Ief Nicasi. ‘Ons inziens ontbreekt daar een belangrijk luik: bewegen. Lopen is één van de gemakkelijkste manieren om dat te doen, vandaar runningtherapie. Zelf verkies ik de term bewegingstherapie of bewegingsbegeleiding, omdat élke vorm van beweging soelaas biedt bij depressies en andere psychische problemen.’ Dat lichaamsbeweging (milde) depressies kan verjagen, heeft te maken met verschillende factoren. Ief Nicasi: ‘Depressie ontstaat doorgaans uit een chronische stresstoestand. De mens is gemaakt om kortstondig onder stress te staan en stresshormonen te produceren, maar trop is te veel. Als je sport, produceer je al na een half uur stoffen die deze ongewenste hormonen gaan afbreken. In open lucht sporten is nog efficiënter, vanwege de positieve invloed van daglicht. Ook van belang is het groepsaspect: je bent opnieuw tussen de mensen, je bouwt sociale contacten op, je leert plezier maken. De eerste stappen zijn niet altijd gemakkelijk, maar als het lukt zal de bevrediging na afloop des te groter zijn.’

Een schouderklopje

Wie bij Runningtherapie aanklopt, heeft vaak al een hele tijd te weinig beweging gehad. Daarom worden individuele opbouwprogramma’s uitgestippeld onder begeleiding van gediplomeerde therapeuten en coachen. ‘Iedereen die bij ons binnenstapt, krijgt een schouderklopje. Want wie depressief is en toch de energie vindt om zich voor running sessies in te schrijven, heeft al een eerste overwinning behaald’, zegt Ief Nicasi. Na de inschrijving komen deelnemers in hun eigen wandel- en loopgroep terecht, met wie ze minstens één keer per week afspreken. De coaches zorgen ervoor dat de deelnemers gemotiveerd blijven. Ze zijn voorbereid op moeilijke momenten, en werken na eventueel herval aangepaste schema’s uit om terug op krachten te komen. ‘Bij ons wordt er alleen bewogen en niet over problemen gebabbeld’, benadrukt Ief Nicasi, psychotherapeut. ‘Wij willen geen vervanging zijn van de klassieke psychotherapie of medicamenteuze behandelingen, maar een waardevolle aanvulling op andere therapieën. Beweging helpt, maar het is geen magische formule die plots alles oplost.’

Persartikel : Libelle (04-2009)

Niet piekeren maar lopen!

De nieuwe aanpak bij depressies? Geen pillen maar letterlijk in actie schieten! Redacteur Kaat testte alvast de looptherapie uit. Een overzicht van de nieuwste methodes!

  1. Looptherapie

Runningtherapie wil patiënten vooral afleiden van het piekeren dus tijdens het lopen wordt amper gepraat. Het is een beetje een start-to-run met dubbele agenda want in essentie komt het hierop neer: runningtherapie helpt je je conditie op te bouwen, in muizenstapjes, desnoods vertrekkend van diep onder nul, waardoor niet alleen je lichaam gezonder wordt, maar je ook mentaal opknapt.

Het begrip runningtherapie werd voor het eerst gelanceerd in de jaren zeventig, door de Amerikaan Thaddeus Kostrubala, maar kent de laatste jaren vooral in Nederland een opmerkelijke revival. Aan de Amsterdamse universiteit stelde bewegingsspecialist Ruud Bosscher vast dat depressieve patiënten zich beter voelden door regelmatig te lopen, en een aantal centra voor geestelijke gezondheidszorg hebben de therapie intussen met succes ingezet.

Het onderzoek naar de effecten van de therapie is nog pril en veel moet nog bewezen worden, maar vast staat dat regelmatige duurlopen helpen bij lichte tot matig ernstige depressies en wellicht ook bij heel wat meer psychisch leed.

 

RT website 2015 027 t

Meer info: Running en bewegingstherapie volgen

logo RT

IMG_2032 (2)

Meer info: Running en bewegingstherapie volgen

Terug naar startpagina

rechts_onder RT