Runningtherapie

RT website 2015 027 t

Running- bewegingstherapie is het inzetten van een beweegprogramma ter verbetering van de algemene fitheid. Dit gebeurt onder begeleiding van een runningtherapeut en meestal in de vorm van rustig bewegen, dit kan rustig lopen zijn. Met running- bewegingstherapie wordt het algemeen welbevinden positief gestimuleerd.

Running- bewegingstherapie vormt vaak een overgangsfase tussen niet kunnen sporten en het op regelmatige basis gezond kunnen bewegen (en/of sporten).

Voor meer informatie of een running therapeut in je buurt neem contact via informatie of runningtherapeut in de buurt

Ook op Facebook! Like us of volg ons! 

Runningtherapie en top therapie vorm!

Wat kan runningtherapie voor je betekenen?

Door meer te bewegen zal men zich beter gaan voelen en verminderen psychische of fysische klachten. Op korte termijn worden bij runningtherapie positieve psychologische effecten vastgesteld. Op lange termijn kunnen we vooral gunstige fysiologische effecten toeschrijven aan runningtherapie.

Lees hier meer details over de positieve effecten.

De geleidelijke opbouw is daarbij essentieel. Het uiteindelijke doel is om tussen 2 en 5 maal per week een half uur of langer rustig te kunnen bewegen of lopen.

 logo RT
Op korte termijn zijn er positieve psychologische effecten, op lange termijn gunstige fysiologische.

Indien er twijfels zijn over de lichamelijke mogelijkheden wordt men, na overleg, eerst onderzocht door een arts.

Voor wie is runningtherapie aangewezen?

Runningtherapie is aangewezen voor personen met uiteenlopende psychische klachten of die moeilijk zelf het initiatief kunnen nemen om actief te gaan bewegen. Runningtherapie is een laagdrempelige behandelingsvorm die vaak complementair met andere behandelingen wordt aangeboden.

Hoe is de werking van runningtherapie te verklaren?

Matig intensief bewegen heeft neurobiologische en psychologische effecten. Welke wisselwerking er tussen deze effecten bestaat en welke het meeste bijdraagt aan het gunstig effect van matig intensief bewegen is nog niet geweten.

Regelmatig bewegen zorgt voor een aantal processen die zorgen voor de aanmaak van lichaamseigen stoffen waardoor we ons prettiger gaan voelen. Naast de toename van de conditie en het zelfvertrouwen is er afname van onzekerheid, angstgevoelens en depressie.

 

Links naar website runningtherapeuten:

Antwerpen:  http://www.runningtherapieantwerpen.be

Ternat: http://running-coach.be/

’s Gravewenzel: https://www.facebook.com/Run-Your-Mind-1676456475974223/?fref=ts

Lovendegem: http://www.deloopgids.be/

Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/751940301502139/

Runningtherapie Leuven:  http://runningtherapieleuven.be

Een getuigenissen

Reactie van cliënt P.

Toen ik met mijn therapeut ben begonnen aan de runningtherapie was ik hier vooral heel sceptisch over. Ik wilde me er graag voor inzetten, maar ik had niet het geloof dat er ook werkelijk een omslagpunt zou zijn.

Ditzelfde gevoel had ik eerlijk gezegd ook nog na een maand. De motivatie van het 3 keer lopen in de week slonk en ik stond op het punt om ermee te stoppen.

Echter hield ik vol, mede door de tomeloze inzet van mijn therapeut, en na een week of 6 begon ik er steeds meer plezier in te krijgen. Waar mijn therapeut me in het begin echt moest motiveren kwam dit steeds meer uit mezelf. Ik keek op mijn werk steeds meer uit naar de avonden wanneer ik met mijn running therapeut ging sporten. Echter merkte ik pas in de laatste weken dat ik ook op mijn werk steeds beter ging functioneren. Ik voelde me steeds fitter en kreeg meer zin in de activiteiten op mijn werk.

Waar ik mezelf de laatste tijd vooral concentreerde op de zaken die negatief waren op mijn werk probeerde ik juist meer voldoening te halen uit de positieve dingen. Dit proces ging eigenlijk vanzelf.

Ik geloof daadwerkelijk dat dit “mede” is gekomen door mijn looptrainingen met mijn therapeut.

Nu de runningtherapie begeleiding is afgesloten ben ik nog steeds gemotiveerd om mijn loopactiviteiten een vervolg te geven. Nu is het overigens ook zo dat ik het in de avond of het weekend fijn vind om bijvoorbeeld te gaan wandelen of fietsen. De actieve leefstijl die ik mezelf met de hulp van runningtherapie heb aangeleerd maakt mij een fijner, fitter en waardevoller persoon!

Reactie van cliënt M:

“Ik durf weer actief te bewegen, zonder bang te zijn dat er opnieuw een blessure volgt. Door me bewuster te worden van de manier waarop ik beweeg, krijg ik een meer ontspannen gevoel tijdens het lopen en kan dus opnieuw meer genieten!”

 

Reactie van cliënt S:

“Ik vind looptherapie ontzettend motiverend om 3x per week écht te bewegen.

De persoonlijke ondersteuning en goede raadgevingen voor een correcte houding maken dat je je eigen grenzen leert kennen en respecteren waardoor ‘volhouden’ als vanzelf begint te gaan.

Een aanrader voor iedereen die graag vleugeltjes wil krijgen en op wolkjes wil lopen…”

 

 

Terug naar startpagina

rechts_onder RT

Opleiding runningtherapeut

 

IALA vzw – runningtherapie.be je opleiding tot runningtherapeut!

Accreditatie Pro-Q-Kine, Kwaliteitsbevordering voor Kinesitherapeuten.

Onze opleiding staat open voor kandidaten met sportopleiding (of ervaring), kandidaten met een medische of paramedische vorming, psychologen en kinesisten. Ervaring met running (of een andere uithoudingsport) of de bereidheid om zich hierin te bekwamen is een vereiste.

 Ook op Facebook! Like us!

Voor informatie contacteer vrijblijvend via info@bewegingstherapie.be.

 

Praktisch:

De opleiding bestaat uit 3 opleidingsdagen en zelfstudieopdracht.

De deelnameprijs :  735 € (690 € = 45 € korting bij inschrijving minimum 3 maand voor aanvang opleiding).

Inbegrepen de drank tijdens de pauzes en de broodjeslunch.

 

Locatie voorjaar 2017:  Sporta-centrum Tongerlo, Geneinde 2, 2260 Tongerlo.

Dinsdag 21 maart, dinsdag 28 maart en dinsdag 18 april 2017 telkens van 09.00u tot 17.00u.

Locatie najaar 2017:  KU Leuven – FaBeR – Sportkot, Tervuursevest 101, 3001 Heverlee.

Zaterdag 14, zaterdag 21 oktober en zaterdag 18 november 2017 telkens van 9.30 u tot 17.30 u.

 

Minimaal aantal deelnemers 12 en maximaal aantal deelnemers 25.

 

Docenten:

Het docententeam bestaat uit een Professor ( FaBeR Leuven), doctor in L.O., psychotherapeut, een sportarts, een running coach, master L.O., bewegingstherapeuten, ademhalingstherapeut, fasciatherapeuten, runningtherapeuten  met ruime ervaring , met academische vorming en domein experten.

Inhoud opleiding runningtherapeut:

  • Runningtherapie, psychologie, psychotherapie & medische werkingsmechanismen
    • Psychotherapie & runningtherapie, plaats & werking in het behandelingsaanbod
    • Medische benadering
    • Toepassen in ambulante & niet ambulante context
    • Aandacht voor ademen
  • Trainingsleer in functie van runningtherapie
    • Basis verantwoorde running begeleiding
      • Traingingsinspanningsfysiologie
      • Begeleiding – & trainingsmiddelen RT
      • Plannen en opstellen aangepast RT-trainingsplan
      • vaststellen individuele fitheidstoestand
      • aangepaste intensiteit kunnen toepassen in de praktijk
      • stretchen
    • Motivationeel coachen
    • Sensorieel/bewust lopen
  • Algemeen
    • actieplan opstart praktijk runningtherapie
    • relevante studies en artikels
    • toelichtingen en eindevaluatie

Bijkomende opdrachten en praktijkstage:

  • 5 uur praktijkstage runningtherapie volgen bij erkend runningtherapeut
  • Stageopdracht (begeleiden van cliënt(en))
  • Zelfstudieopdrachten.

 

Getuigenissen opleiding tot runningtherapeut

 

Wat we interessant vinden aan de opleiding zijn de verschillende invalshoeken van waaruit de runningtherapie benaderd wordt: trainingsleer, kinesitherapie, fasciatherapie, psychologie. Dat verschillende lesgevers elk vanuit hun eigen bekwaamheid en opleiding komen getuigen over hun ervaring met runningtherapie, is zeer verrijkend.

Zo is het duidelijk dat bij het begeleiden van RT cursisten de totale persoon betrokken wordt. Naast objectieve parameters ( hartslag, afstand, tijd, progressie, loopschema), worden ook subjectieve parameters in rekening gebracht ( trainingsplezier, gevoel van intensiteit, subjectieve effecten tijdens en na het lopen, nieuwe ervaringen, mentale en psychische toestand).

Els

 

De opleiding runningtherapie beantwoordt aan onze verwachtingen. Het is een meerwaarde voor ons, fasciatherapeuten. Tijdens de opleiding hebben we tools aangereikt gekregen om patiënten nog meer te motiveren om hun eigen therapeut te worden en zelf te investeren in hun eigen gezondheid.

Veva

 

Er wordt ook een gedetailleerde cursus meegegeven met voldoende achtergrondinformatie en er worden interessante elektronische documenten ter beschikking gesteld. Nog iets meer praktijk tijdens de opleiding zou zinvol zijn. De aparte bijscholingssessie zou bijvoorbeeld al vroeg in de opleiding mogen komen. Op die manier wordt het heel concreet.

Johan

 

Ik wil jou en de organisatie nogmaals bedanken voor de opleiding die ik de voorbije dagen heb gevolgd. Een goed gevuld programma met sterke presentaties die elk hun expertise wilden delen! Ik kijk er met heel veel plezier op terug.

De loopmicrobe heeft me al een aantal jaren te pakken en heel leuk dat ik op die manier mensen kan inspireren en motiveren om anders te gaan leven. Daar wil ik gerust mijn levensmissie van maken.

Tom

 

Als running therapeut ga je met je RT cursist lopen.

Het is belangrijk dat de running therapeut enkel aandacht besteedt aan het lopen en het lichamelijke aspect van bewegen.

De reden hiervoor is dat het lopen een positieve ervaring blijft en, de problemen achter zich worden gelaten.

Als coach zal je naar je RT cursist vooral luisteren. Je zult werken naar verandering. Andere inzichten, andere denkwijzen aangeven.

Omdat ik beide ben (coach & Running therapeut) combineer ik het praten en het lopen. Ik voel dit aan als een verrijking van beide taken. Door het lopen voelt de RT cursist zich beter. Hij/zij voelt trots als iets wordt bereikt. Hierdoor zijn de gesprekken ook positiever. Tijdens het lopen wordt het gesprek ook opengetrokken.

Dikwijls voelt de RT cursiste het lopen aan als iets dat hij/zij daadwerkelijk doet, het geeft het gevoel dat je meer controle hebt, je hebt het zelf in de hand.

Het meest waardevolle, naast de fysieke conditie, is de trots van je doel te bereiken. Dat waardevolle gevoel van “ik kan iets” is heel belangrijk. Het maakt de RT cursist sterker in het werken aan de psychische problemen.

Ik ben heel blij dat ik naast mijn coach training ook de training running therapeut heb gevolgd omdat ze elkaar perfect versterken.

Ingrid

 

De opleiding volgen tot Runningtherapeut gaf me de mogelijkheid en inzichten om het lopen ook als instrument te zien dan louter ontspanning.

Deelnemen aan deze opleiding was voor mij ook een kans om nieuwe mensen te ontmoeten die net zoals ik de passie dragen en gebeten zijn door de loopsport.

Contact leggen en inzichten verwerven met gelijkgestemden vind ik heel verrijkend.

Ik volgde ook deze opleiding tot RT om met een ruimere bagage aan de slag te kunnen gaan.

Maarten

 

Ik combineer het werken als leerkracht met het werken als orthopedagoog en ik hoop dat ik in de toekomst Runningtherapie kan gebruiken in mijn behandelingen. Ook voor kinderen lijkt het me een goede behandelvorm, dus misschien kan ik als leerkracht mijn kwaliteiten als Runningtherapeut ook nog inzetten.

Femke

 

Na 4 maanden revalidatie werd het hoog tijd om me terug in beweging te zetten. Ik ben aan een rustig tempo beginnen hardlopen. Ik verdiepte me in het boek ‘Running Buddha’ van Sakyong Mipham en kwam via een artikel in De Morgen meer te weten over ‘RUNNINGTHERAPIE’. Ik werd meteen geprikkeld en na wat opzoekwerk schreef ik me in voor de cursus ‘RUNNING- EN BEWEGINGSTHERAPIE’ bij IALA vzw. Nu ambieer ik om de ‘RUNNINGTHERAPIE’ – in combinatie met Yoga en mindfulness – verder uit te bouwen als zelfstandige in bijberoep. Positieve ingesteldheid, empathie, motivatie en een luisterend oor zijn een absolute must om de RUNNINGTHERAPIE tot een mooi einde te brengen.

Sylvia

 

Running therapie is voor mij een goede en mooie interventie in de begeleiding van mensen naar een gezond en gelukkig leven. Het kent een lagere drempel als de coaching en psychosociale therapie. Ik kan het gebruiken als een brug daarnaartoe, maar ook als zelfstandige interventie.

Naast de psychologische effecten (toename zelfwaardering en zelfvertrouwen) zal ik vooral de zo genaamde “corrective emotional experience” kunnen benutten, ofwel “het door ervaring herzien van onjuiste overtuigingen”.

Er is geen betrouwbaarder en overtuigender middel dan de eigen ervaring. Deze eigen ervaring bij deelnemers zou ik daarom willen gebruiken om andere onjuiste overtuigingen los te laten. Daarmee nemen onnodige stress, spanning en hinderlijke emoties in hevigheid af, en kunnen mensen vanuit kracht en zelfvertrouwen hun leven leiden en hun doelen bereiken.

Marjolein

Terug naar startpagina

Sportadvies

 

 SPORTADVIES voor iedereen!

Ook op Facebook! Like us!

Een sport- & beweegcoach voor iedereen!

 

Lopen is een duursport die voor velen toegankelijk is, maar ook fietsen kan bijna voor iedereen. Wij adviseren en ondersteunen je graag om je persoonlijke doelen te bereiken!

 

Sport consultatie biedt je advies op maat aan voor zowel beginner als atleet.

Wens je meer info over persoonlijke begeleiding? Aarzel niet en neem contact op via persoonlijke begeleiding. We geven je graag meer informatie.

 

Sport consultatie starten

Je start met een gesprek en eventueel een gezamelijke training als verwelkoming en kennismaking.

Hierna kunnen we samen je persoonlijke doelen bepalen. Je individueel beweegplan of trainingsplan wordt hierop afgestemd.

Wens je meer info over persoonlijke begeleiding?

Aarzel niet en neem contact op via persoonlijke begeleiding. We geven je graag meer informatie.

 

Sport consulent voor bedrijven & organisaties

Naast persoonlijke begeleiding verzorgen wij ook workshops, opleidingen of teambegeleiding.

Wens je meer info over de organisatie van een workshop of teambegeleiding?

Aarzel niet en neem contact op via  bedrijf of organisatie. We geven graag meer informatie.

 

Inspanningstest en (sport)medisch screenen behoort tot de mogelijkheden. Dit gebeurt in samenwerking met sportmedische keuringscentra en sportartsen. 

 

Terug naar startpagina

Wie zijn we - contact - links

logo RT

Wie zijn wij – ontstaan – opleiding & ondersteuning – contact

Waar staat IALA vzw runningtherapie.be voor?

De afkorting IALA vzw staat voor “International Association for Life and the Arts

De Raad van Bestuur van de vzw bestaat uit:

  • Nicasi Ief, psychotherapeut, sexuoloog, gedelegeerd bestuurder, voorzitter Raad van Bestuur
  • Huygens Ado, professor, penningmeester, bestuurder
  • Nicasi Michael, docent-coach, secretaris, bestuurder
  • Kassi Delia, dokter-internist, bestuurder

 

Runningtherapie.be ontstaan

Runningtherapie is op initiatief van enkele psychologen en onder impuls van een runningcoach in juli 2005 van start gegaan in de regio Leuven en in de Antwerpse Kempen. Deze initiatiefnemers waren ook betrokken bij de feitelijke vereniging die internationale activiteiten organiseerde ter bevordering van de menselijke creativiteit en ondernemingszin. Door deze synergie en complementariteit is in juni 2007 de vzw IALA ontstaan en maakt runningtherapie.be vanaf dan deel uit van de vzw IALA.

Doelstellingen en activiteiten van de vzw achter runningtherapie.be

  1. a) Het promoten en bevorderen van gezondheid, dit wil zeggen: somatisch en psychisch welzijn, lichamelijke en geestelijke gezondheid en al de activiteiten die hiermee verband houden. Het verlenen van diensten en ondersteuning aan organisaties of federaties die dergelijke gezonde bewegingsvormen of activiteiten aanbieden.
  2. b) Het organiseren van activiteiten waardoor menselijke creativiteit en onderneming bevorderd wordt en alle activiteiten die hiermee verband houden.

 

Opleiding tot Runningtherapeut

Sinds 2012 biedt de vzw IALA opleidingen tot runningtherapeut aan en levert ondersteunende diensten voor de afgestudeerde runningtherapeuten. Meer informatie over de opleiding via: meer informatie over opleiding.

Links naar website runningtherapeuten:

Antwerpen:  http://www.runningtherapieantwerpen.be

Ternat: http://running-coach.be/

’s Gravewenzel: https://www.facebook.com/Run-Your-Mind-1676456475974223/?fref=ts

Lovendegem: http://www.deloopgids.be/

Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/751940301502139/

Runningtherapie Leuven:  http://runningtherapieleuven.be

 

Opleiding tot Runningtherapeut – stuurgroep

Sinds voorjaar 2015 is er een stuurgroep opgericht voor de opleiding tot runningtherapeut.

Voornaamste taken zijn de voortdurende evaluatie van de inhoud en de kwaliteitsbewaking van de opleiding.

 Leden van de stuurgroep:

  • Dr. G. De schutter, algemene geneeskunde, sportgeneeskunde, Sportmedisch Adviescentrum Ministerie van Defensie, erkend keuringsarts
  • Dhr. Ief Nicasi, psychotherapeut, sexuoloog
  • Mevr. Francine Nuyens, HRM, lerares, accountancy
  • Dhr. Michael Nicasi, docent, running coach, coördinator runningtherapie België
  • Dhr. Johan Vanwelden, runningtherapeut, kinesitherapeut, fasciatherapeut
  • Mevr. Els Van Den Noortgate, runningtherapeut, kinesitherapeut, fasciatherapeut
  • Mevr. Veva De Samblanx, runningtherapeut, kinesitherapeut, fasciatherapeut
  • Mevr. Anke Ides, klinisch psychologe

 

Steunen of lid worden

Interesse om IALA vzw en runningtherapie.be te steunen of lid te worden van de vzw IALA neem dan kontakt op via interesse runningtherapie.be

 

Contact

Heb je vragen of opmerkingen, aarzel dan niet om ons te contacteren via opmerkingen of vragen.

 

Terug naar startpagina

rechts_onder RT